tisdag 23 juli 2013

Steg för steg - beskrivning till virkad blomma.

Söta blommor som du kan kan dekorera allt möjligt med.

Garn: Candy (Liten bomma virkas med enkelt garn och den stora virkas med dubbelt garn.
Virknål: 2.5 (liten blomma) eller  4 (stor blomma).

 steg beskrivning. Gratis virkbeskrivning.
Såhär virkar du dessa blommor (vb=vänstra bilden, hb=högra bilden):
 Börja med att lägga upp 5 fm runt en magisk ring, (vb). Slut ringen med en smygmaska, (hb)

 När du har slutit ringen med sm ser det ut som på vb. Virka därefter 2 fm i varje fm, så det blir 10 fm tot. (hb)

 Slut ringen med en sm (vb)
Nu skall du virka första bladet (hb) I första m på ringen virkas: 1 sm, 1 lm, 2 st. I andra maskan på ringen virkas: 2 st, 1 lm, 1 sm. Det var första blombladet. Gör fyra till likadana i de resterande 8 m på ringen.

 Nu har du fem st blomblad (vb)
Direkt efter sista sm du gjorde virkar du en kedja med 4 lm (hb)

 Virka därefter en sm mellan bladen (vb) 
Virka 4 lm, 1 sm mellan bladen tills du har 4kedjor som sitter fast i blomman och den sista kedjan som sitter mellan blomman och virknålen (hb)

 Nu skall du byta färg. För in virknålen under den första virkade kedjan och dra garnet under kedjan och igenom maskan på nålen. Du har nu en lila maska på virknålen.  Du har nu fem rosa kedjor, med 4 lm i varje på baksidan av blomman. Dessa skall du virka runt . (vb)
Runt första kedjan virkar du: 1 sm, 1 lm, 1 st, 4 dst, 1 st, 1 lm, 1 sm. (hb) 

 Så här ser första blombladet ut på baksidan där du har virkat runt kedjan (vb)
Virka likadant runt de resterande fyra kedjorna så att du får fem lila blad. När du gjort det virkar du en kedja med 5 lm (hb)

Nu gör du likadana kedjor bakom blomman som förra gången men med fem lm i varje kedja. Och en sm mellan bladen. När du har virkat fem stycken kedjor är det dags för färgbyte: Även det går till likadant som sist: För in nålen under första lila kedjan, hämta orangea garnet och dra igenom maskan på nålen. (vb)
Du har nu orange garn på nålen (hb)

 Bladen i tredje blomkransen virkar du så här (runt kedjorna) : 1 sm, 1 lm, 1 st, 5 dst, 1 st, 1lm, 1 sm.(vb)
Upprepa fyra gånger och virka därefter en kedja med 6 lm. (hb)

 Virka 5 kedjor, med 6 lm i varje och en sm mellan bladen. Gör färgbytet som innan. Varje blad i fjärde bladraden virkar du såhär: 1 sm, 1 lm, 1 st, 2 dst, 2 tredst, 2 dst, 1 st, 1 lm, 1 sm. (vb)

KLAR!!! (hb)
Virkade blommor gratis mönster.
Rosa/lila/orange/gula blomman är virkad med virknål 2.5. Den blå/vit/grå/gröna blomman är virkad med virknål 4 och dubbelt garn. Exakt samma mönster men väldigt olika i storlek. :-)

Ps!
 Vill du virka en femte blomrad så virka 5 kedjor, med 7 lm i varje och en sm mellan bladen. Gör färgbytet som innan. Varje blad i femte bladraden virkar du såhär: 1 sm, 1 lm, 1 st, 2 dst, 3 tredst, 2 dst, 1 st, 1 lm, 1 sm.