söndag 28 juli 2013

Virkade babyskor - till en nyfödd!

Dessa små tossor passar till en nyfödd litet sötnos. De är nästan lite beroendeframkallande så det är ju bra att ett nystan räcker till ett par stycken! Minst två par iaf.  :-)
Mönstret är rättat/förtydligat 12 okt 2015

Garn: Tilda
Virknål: 3
Mått: Passar en liten babyfot på ca 7 cm.
OBS! Om du vet med dig att du virkar hår så gå upp till virknål 3,5-4.

sm = smygmaska
fm = fast maska
hst = halvstolpe
( ) = antal maskor på varvet
tills = tillsammans (minskning)

Virka 12 luftmaskor. 
V1: Börja virka i 2:a lm från nålen.10 fm, 5 fm i "sista", vänd och virka tillbaks på andra sidan av lm-kedjan. 9 fm, 2 fm i sista. Slut med en sm i första m på varvet. (26)
V2: 2 hst i första m (2 lm ersätter första hst), 9 hst, 2 hst i följande 5 m. 9 hst, 2 hst i de sista 2 m. Slut med en sm i andra lm på första hst. (34)
V3: 2 hst i första m(2 lm ersätter första hst), 14 hst, 2 hst i följande 3 m, 14 hst, 2 hst i de sista 2 m. Slut med en sm i andra lm på första hst (40)
På varv 4-9 virkas första fm i samma m som smygmaskan på varvet innan virkades i.
V4: 1 lm, 40 fm, slut med en sm i första fm (40)
V5: 1 lm, 40 fm som virkas i yttre mb, slut med en sm i första fm (40)
V6: 1 lm, 40 fm, slut med en sm i första fm (40)
V7: 1 lm, 15 fm, (2 hst tills)x5, 15 fm, slut med en sm i första fm (35)
V8: 1 lm, 14 fm, (2 fm tills)x3, 15 fm, slut med en sm i första fm (32)
V9: 1 lm, 32 fm, slut med en sm i första fm (32)

Band:
Med tån pekandes mot dig, räkna 7 m från maskan mitt fram på tån. I de 3 följande m virkar du 1 fm i varje m. Virka 3 fm fram och tillbaks i totalt 8 varv. Vänd varje varv med TVÅ lm så blir kanten fin. Virka därefter 6 lm. Sy fast den lösa änden i bandet så att det blir en liten öggla. Klipp av och fäst alla trådar. Sy fast en knapp på motstående sida.

Virka på samma sätt på andra skon men sätt bandet/knappen på motsatt sida.
Här kan du köpa Svarta Fårets garner: Återförsäljare

16 kommentarer:

  1. Se där ja!! Även Svarta Fåret kan bjuda på Gratismönster! :) Tackar Tackar!! Så jättesöta små skor!! :)
    Med vänlig hälsning/Ingrid

    SvaraRadera
  2. Hej
    Jag skulle vilja ha tag på mönsret till snutte filten den va så mysig.
    Var hittar ja den då :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mönstret till snuttefilten planeras komma på bloggen här under tidig höst. Så håll utkik här på bloggen, och du kan även förlja oss facebook om du vill, så berättar vi även där när det mönstret kommer ut. :-)

      Radera
  3. Hej!
    Gillar den nya härliga bloggen och all härlig inspiration. Är en storförbrukare av Svarta Fårets garner och då framförallt Tilda som är ett underbart garn.
    Jag har virkat de små babyskorna men tyvärr så blev de otroligt små i Tilda garn och virknål nr 3 sulan blev inte mer än ca 5-6 cm.
    Länkar hit till dig från min blogg.
    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Annika! Kul att du gillar bloggen. Babyn på bilden har en fot som är 7 cm så kanske skall du prova att virka med virknål 3,5 eller 4 istället! Det beror så otroligt mycket på hur hårt man virkar. Annars kan du testa den andra skon som är för 1-3 månader istället. Också Tilda-garn. Den hittar du här: http://svartafaretab.blogspot.se/2013/08/virkade-skor-storlek1-3-manader.html :-D

      Radera
  4. Jag förstår inte varv 4-6, Hur kan du göra en lm, en sm och 40 fm på ett varv och fortfarande ha 40 maskor på varvet? Det är väl inte logiskt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Julia!
      Luftmaskan virkar du aldrig i. Den är bara där för att "få höjd" när du skall byta varv och komma upp till nästa varv. När du virkat dina 40 m på rad 4 sluter du med sm i första fm, du hoppar alltså över lm.
      Mvh Svarta Fåret

      Radera
  5. Hej! Undrar så om du kan tipsa om någon Tutorial för att få till de "2 hst tillsammans". Virkat efter detta mönster nu men får inte till det lika snyggt som på bilden när det gäller ovansidan av foten. Gissar att jag gör nåt konstigt med just dessa maskor. Tusen tack på förhand!
    /Sara

    SvaraRadera
  6. Tack snälla för underbart mönster till babyskor! Ska bli Mormor i Sommar så dessa ska jag helt klart virka till vår nya lilla familjemedlem! Sockersöta!!! Massor av kramisar från en lycklig mormor i Skåne

    SvaraRadera
  7. Hej
    Håller på att virka dess små gulliga skor.
    vad menar du på v.5 "virkas i yttre mb"
    är dom första genom båda mb ?
    /Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej. Vi menar att du på varv 5 endast virkar i "bakre mb". "Yttre" är lite missvisande så vi skall ändra på den meningen.

      Radera
  8. Hejsan!
    Super søta små skor. Men hva betyder numrene inom parantes?

    SvaraRadera
  9. Sååå söta! Skulle vilja virka ett par till min 1-åring. Hur ska man tänka för att utöka storleken så som man önskar? Eller finns det något annat liknande mönster för större storlekar, typ 19/20?