onsdag 28 augusti 2013

Virkade skor, storlek 1-3 månader

I ett tidigare inlägg finns mönster på virkade babyskor till nyfödd.

De här skorna är något större i storlek och passar till babyn de första månaderna (ca 1-3 månader)

Garn: Tilda
Virknål: 3

sm = smygmaska
fm = fast maska
hst = halvstolpe
( ) = antal maskor på varvet
tills = tillsammans (minskning)

Virka 16 luftmaskor. 
V1: Börja virka i 2:a lm från nålen.14 fm, 6 fm i "sista", vänd och virka tillbaks på andra sidan av lm-kedjan. 13 fm, 2 fm i sista. Slut med en sm i första m på varvet. (35)
V2: 2 hst i första m (2 lm ersätter första hst), 13 hst, 2 hst i följande 6 m. 13 hst, 2 hst i de sista 2 m. Slut med en sm i andra lm på första hst) (44)
V3: 2 st i första m, 18 hst, 2 hst i följande 4 m, 18 hst, 2 hst i de sista 2 m. Slut med en sm på samma sätt som V2 (51)
V4: 1 lm, 51 fm, slut med en sm i första m (51)
V5: 1 lm, 51 fm som virkas i yttre mb, slut med en sm i första m (51)
V6: 1 lm, 51 fm, slut med en sm i första m (51)
V7: 1 lm, 18 fm, (2 hst tills)x5, 23 fm, slut med en sm i första m (46)
V8: 1 lm, 17 fm, (2 hst tills)x3, 23 fm, slut med en sm i första m (43)
V9: 1 lm,  15 fm, (2 fm tills)x3, 22 fm, slut med en sm i första m (40)
V10: 1 lm, 15 fm, 2 fm tills, 23 fm, slut med en sm i första m (39)
V11: 1 lm, 39 fm, slut med en sm i första m (39)

 Band fram:
Med tån pekandes mot dig, virka 3 fm över de tre maskorna mitt fram på tån. Virka 3 fm fram och tillbaks i totalt 14 varv. Vik ihop bandet på mitten och sy fast kortändan med de tre maskorna du började att virka. Så att det blir som en "ögla". 

Band sida:
Räkna 9 m från "bandet fram" och virka därefter 2 fm. Virka 2 fm fram och tillbaks i tot 14 varv. Virka därefter 7 lm. Klipp av garnet och sy fast lm-kedjan till en ögla längst ut på bandet. Sy fast en knapp på andra sidan av skon, också 9 m från bandet fram. Gör likadant på andra skon men virka fast bandet på motsatt sida än på den första skon.

 Blomma med 5 (eller 6 ) blomblad:
V1: Virka 5(6) fm runt en magisk ring. (Alternativt virka 2 lm och sedan 5(6) fm i andra lm från virknålen.) Slut ringen med en smygmaska.
V2: Virka därefter 2 fm i varje fm, så det blir 10(12) fm.
V3: X (1 sm, 1 lm, 2 st) i första maskan. I andra maskan på ringen virkas:(2 st, 1 lm, 1 sm).
 Upprepa från X ytterligare 4(5) ggr.
Klipp av garnet, men spara ca 2 dm att sy fast blomman på skon med.

 Om det är något med mönstret som du undrar över, maila hit: blogg@svartafaret.se

14 kommentarer:

  1. Så Söta!!Tack så mycket!! :)
    Svarta Fåret kan!!!..även ge ut Gratismönster!! <3 (y)!!
    Med vänlig hälsning/ Ingrid

    SvaraRadera
  2. Planerar ni att avslöja mönster till den fina klänningen(ser iaf ut som en klänning) som hänger på galgen på bilden?
    *hoppas*

    Tack för fin blogg och massor av inspiration!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det planerar vi ;-) I storlek 1-3 månader!

      Radera
    2. När planeras det att komma?

      Radera
    3. Någon gång under september månad kommer den ut!

      Radera
  3. Så söta ..spara till ev. barnbarnsbarn

    SvaraRadera
  4. Tack för det fina mönstret! Men jag tror det är ett fel i varv 3. Jag får det inte att stämma med antalet maskor som ni skrivit så jag ändrade (2 hst i följande 4 m) till 2 hst i följande 5 m. Det vore bra om ni kunde kolla upp hur det ska vara!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Irene! Det skall vara 2 hst i följande 4 m, men det är helt rätt som du säger att det inte stämmer med maskantalet. Det står en m för mycket inom parentes, och vi har nu ändrat det. Tack så hemskt mycket för att du hörde av dig!!!!!

      Radera
    2. På v.3 Om jag följer mönstret får jag en maska över. Antalet maskor inom parentes påverkar inte "felet". Så jag instämmer medföregående inlägg. På varv 3 behövs 43 m för att slutföra varvet men det finns 44 maskor på föregående varv....

      Radera
  5. Hej, jag undrar om det är meningen att man ska vända på arbetet efter varje varv eller varför ska man avsluta med en sm och sen börja med en lm? I varv 11 hur blir det plötsligt (40) när varv 10 var (39)? Jag är rätt ny på det här med virkningen men försöker i alla fall.

    Mvh Hanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hanna!
      Nej man skall ej vända, det är bara en avslutning, och en början på nya varvet.
      Rättat till 39! :-)

      Radera
  6. undrar angående v 3, det står 2 st (ska det verkligen vara stolpar? inte halvstolpar?)