söndag 8 september 2013

Virkad babyfilt med flätor

Till den här härliga filten behövs:
9 nystan Naturgarn Soft.
Virknål 10 (ev 12 till luftmaskorna)
Stopnål

Mått: Ca 70x80 cm efter blockning

ff=fläta fram
fb=fläta bak
Varje fläta består av 4 st, se förklaring längre ned.

Lägg upp 50 lm med virknål 12 eller löst med virknål 10.

V1: St i 3:e lm från nålen, st hela varvet (48)

På varje varv ersätts nu första st av 3 lm

V2: 4 st, ff, 5 st, ff, 5 st, ff, 5 st, ff, 5 st, ff, 4 st

V3: 4 st, fb, 5 st, fb, 5 st, fb, 5 st, fb, 5 st, fb, 4 st

Upprepa V2-V3  15 ggr

Du har nu virkat tot 31 varv (inkl varv 1).

Virka ett varv med fm runt hela filten. (I hörnen virkas 5 fm och i varje st  virkas 3 fm).
Klipp av garnet.

Tag alla lösa garnändar (som blivit vid garnbyte) och sy in dem i filten med hjälp av stopnålen.

Skall den ges i present så kan du virka ett band av 85 lm och knyta till en rosett runt filten.

lm = luftmaska
fm = fastmaska
st = stolpe

När du virkar flätmönstret skall du virka dst istället för st, och runt om stolpen från föregående varv istället för att virka i maskan från förgående.

ff= fläta fram
Du virkar dsrunt de fyra (1,2,3,4) nästkommande st  med nedtag framifrån i följande ordning: 3,4,1,2. Du hoppar alltså först över två st och virkar runt tredje och fjärde. Sedan virkar du runt första och andra. Det är här själva flätmönstret blir till.

 fb= fläta bak
Du virkar dst runt de fyra (1,2,3,4) nästkommande st med nedtag bakifrån i följande ordning: 1,2,3,4. Så här virkar du alltså inte i någon "omvänd" ordning.

När man virkar på det här sättet runt om en stolpe kallas det för reliefstolpar. En beskrivning med bilder hittar du här: Virkade reliefstolpar

Lista över butiker som säljer Svarta Fårets produkter hittar du här: Återförsäljare