måndag 9 september 2013

Virkade hyllremsor/spetsar, del 3.

Här kommer mönster till den rosa hyllremsan!
(Den här spetskanten kan kräva lite mer "virkerfarenhet" och koncentration än vad de två tidigare spetsarna gör,  men den är väldigt rolig att virka när man kommer in i det)

Virka 11 lm

V1: 1 st + 1 picot + 1 st i 10:e lm från nålen (1 picot = 3 lm och en fm i den sist virkade st), 5 lm, 1 st i sista lm, vänd.

V2: 7 lm, 1 st + 1 picot + 1 st + 5 lm + 1 st + 1 picot + 1 st runt de 5 lm på föregående varv, 8 lm, hoppa över 1 st + 1 picot + 1 st, 1 fm runt nästa lm-båge, vänd.

V3. 3 fm + 3 lm + 3 fm + 3 lm + 3 fm + 3 lm + 3 fm runt de 8 lm, 4 lm, 1 st + 1 picot + 1 st + 5 lm + 1 st + 1 picot + 1 st runt de 5 lm på föregående varv, vänd.

V4: 7 lm, 1 st + 1 picot + 1 st + 5 lm + 1 st + 1 picot + 1 st runt de 5 lm på föregående varv, 8 lm, hoppa över 1 st + 1 picot + 1 st, 1 fm runt nästa lm-båge, vänd.

V5: 3 fm + 3 lm + 2 fm runt de 8 lm, vänd, 8 lm, hoppa över 3 fm + 3 lm + 1 fm på förra bågen, 1 sm i nästa fm, vänd 3 fm + 3 lm + 3 fm + 3 lm + 3 fm + 3 lm + 3 fm runt de 8 lm, 1 fm + 3 lm + 3 fm + 3 lm + 3 fm runt nästa lm-båge, 4 lm, 1 st + 1 picot + 1 st + 5 lm + 1 st + 1 picot + 1 t runt de 5 lm på förra varvet, vänd.

Upprepa från V2 till önskad längd, men på sista raden virkas 1 fm runt de 5 lm i stället för 1 st + 1 picot + 1 st + 5 lm + 1 st + 1 picot + 1 st,  klipp INTE av garnet, utan förtsätt direkt med ovankanten:

v1: 10 lm ( = 1 dst + 6 lm), 1 fm runt nästa lm-båge av 7 lm, X 8 lm, 1 fm runt nästa lm-båge, upprepa från X, avsluta med 6 lm, 1 dst runt lm-bågen på V 1, vänd.
v2: 1 lm, fm i dst, 5 fm runt de 6 lm, 1 fm i fm, X 7 fm runt de 8 lm, 1 fm i fm, upprepa från X, avsluta med 5 fm runt de 6 lm, 1 fm i dst, vänd.
v3-5: 1 lm, Virka 1 fm i varje m, vänd.

Mönster till de andra två hyllremsorna hittar du här: Grå hyllremsa
                                                                                    Grön hyllremsa

Vid frågor, maila blogg@svartafaret.se

2 kommentarer:

  1. Skulle ni kunna förklara vad förkortningen sat, i första varvet, betyder. Jag kan inte hitta någon information någonstans om detta. Undrar också om det är meningen att man ska kunna kolla in på tips-flikarna? Jag får bara veta att jag inte är behörig. I övrigt så tycker jag det är fina mönster här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har smugit sig in ett "a" för mycket där, det skall stå st! :-) Mvh Svarta Fåret