måndag 3 mars 2014

Grundmönster virkade mössor i Tilda ( 7 storlekar)








Ungefärlig garnåtgång:
De tre minsta storlekarna:1 nystan (om mössan är enfärgad)
De tre största storlekarna 2 nystan (om mössan är enfärgad eller tvåfärgad)

Virkfasthet: 22 st = 10 cm OBS! Kontrollera virkfastheten noga. Virkar du för fast, byt till en grövre virknål. Virkar du för löst, byt till en finare virknål. Stämmer inte virkfastheten får plagget fel mått och angiven garnåtgång kan ändras.

Virknål:     Svarta Fåret 3

sm = smygmaska
fm = fast maska
st = stolpe
lm= luftmaska

Första st på ett varv ersätts med 3 lm och varvet sluts med en sm i 3:e lm.

Prematur:
Virka 10 st runt en magisk ring.
1a varvet: Öka i varje maska (20)
2a varvet: Öka i varannan maska (30)
3e varvet: Öka i var tredje maska (40)
4e varvet: Öka i var fjärde maska (50)
5e varvet: Öka i var femte maska (60)
Varv 6-14: Virka en st i varje m hela varvet (60)
Varv 15-18. Virka fm hela varvet, endast i bakre maskbågen.

0-3 månader:
Virka 10 st runt en magisk ring.
1a varvet: Öka i varje maska (20)
2a varvet: Öka i varannan maska (30)
3e varvet: Öka i var tredje maska (40)
4e varvet: Öka i var fjärde maska (50)
5e varvet: Öka i var femte maska (60)
6e varvet: Öka i var sjätte maska (70)
Varv 7-15: Virka en st i varje m hela varvet (70)
Varv 16-19. Virka fm hela varvet, endast i bakre maskbågen.

3-6 månader:
Virka 10 st runt en magisk ring.
1a varvet: Öka i varje maska (20)
2a varvet: Öka i varannan maska (30)
3e varvet: Öka i var tredje maska (40)
4e varvet: Öka i var fjärde maska (50)
5e varvet: Öka i var femte maska (60)
6e varvet: Öka i var sjätte maska (70)
7e varvet: Öka i var sjunde maska (80)
Varv 8-19: Virka en st i varje m hela varvet (80)
Varv 20-24. Virka fm hela varvet, endast i bakre maskbågen.

6-18 månader:
Virka 10 st runt en magisk ring.
1a varvet: Öka i varje maska (20)
2a varvet: Öka i varannan maska (30)
3e varvet: Öka i var tredje maska (40)
4e varvet: Öka i var fjärde maska (50)
5e varvet: Öka i var femte maska (60)
6e varvet: Öka i var sjätte maska (70)
7e varvet: Öka i var sjunde maska (80)
8e varvet: Öka i var åttonde maska (90)
Varv 9-20: Virka en st i varje m hela varvet (90)
Varv 21-25. Virka fm hela varvet, endast i bakre maskbågen.

1,5-3 år
Virka 10 st runt en magisk ring.
1a varvet: Öka i varje maska (20)
2a varvet: Öka i varannan maska (30)
3e varvet: Öka i var tredje maska (40)
4e varvet: Öka i var fjärde maska (50)
5e varvet: Öka i var femte maska (60)
6e varvet: Öka i var sjätte maska (70)
7e varvet: Öka i var sjunde maska (80)
8e varvet: Öka i var åttonde maska (90)
9e varvet: Öka i var nionde maska (100)
Varv 10-21: Virka en st i varje m hela varvet (100)
Varv 22-28. Virka fm hela varvet, endast i bakre maskbågen.

ungdom
Virka 10 st runt en magisk ring.
1a varvet: Öka i varje maska (20)
2a varvet: Öka i varannan maska (30)
3e varvet: Öka i var tredje maska (40)
4e varvet: Öka i var fjärde maska (50)
5e varvet: Öka i var femte maska (60)
6e varvet: Öka i var sjätte maska (70)
7e varvet: Öka i var sjunde maska (80)
8e varvet: Öka i var åttonde maska (90)
9e varvet: Öka i var nionde maska (100)
10e varvet: Öka i var tionde maska(110)
Varv 11-23: Virka en st i varje m hela varvet (110)
Varv 24-30. Virka fm hela varvet, endast i bakre maskbågen.

vuxen
Virka 10 st runt en magisk ring.
1a varvet: Öka i varje maska (20)
2a varvet: Öka i varannan maska (30)
3e varvet: Öka i var tredje maska (40)
4e varvet: Öka i var fjärde maska (50)
5e varvet: Öka i var femte maska (60)
6e varvet: Öka i var sjätte maska (70)
7e varvet: Öka i var sjunde maska (80)
8e varvet: Öka i var åttonde maska (90)
9e varvet: Öka i var nionde maska (100)
10e varvet: Öka i var tionde maska(110)
11e varvet: Öka i var elfte maska (120)
Varrv 12-25: Virka en st i varje m hela varvet (120)
Varv 26-32. Virka fm hela varvet, endast i bakre maskbågen.


26 kommentarer:

  1. Detta ska provas! Tack!!!

    SvaraRadera
  2. Fina mössor! Ska shoppa garn idag i Vara till babytröja,men nu får det bli en mössa till den också i de nya färgerna!Mvh Annelie Thell

    SvaraRadera
  3. Härligt med randigt :)
    På min blogg kan du se mina varianter på dina mössor, i härligt våriga färger.

    SvaraRadera
  4. Åh, vad fina mössor! /Susanna Karlsson

    SvaraRadera
  5. Läckra mössor!! Carin

    SvaraRadera
  6. Vad är en magisk ring?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en löpögla som du virkar kring (ett alternativ till att virka ett antal lm som man fäster till en ring med en sm)

      Radera
  7. Hur gör jag om jag vill virka en till en åtta åring?Har ni något tips?

    SvaraRadera
  8. Jag frågade ovan om mössan jag vill virka till en åttaåring?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Du kan testa att virka som möntret till en vuxen, men sluta öka efter varv 10:e varvet så att det tot är 110 st. Vi håller på och virkar upp den storleken för att mäta och återkommer när den är klar om vilken storlek det blir :-)

      Radera
  9. Hejsan
    Skulle vilja virka denna mössan till min 8åring! hur gör jag då? ska jag öka till varv 10 ? hade ni mätt ?
    Tacksam för svar/alexandra

    SvaraRadera
  10. Hej!
    Jag undrar hur man ska börja samt avsluta de sista varven som man virkar i bakre maskbågen? Ska där vara lm i början och sm i slutet även där?

    SvaraRadera
  11. Här är ett par av mina, tackar!! =))
    http://lchftrollet.blogg.se/2014/october/virkad-mossa.html#comment
    http://lchftrollet.blogg.se/2014/october/min-forsta-mossa.html#comment
    http://lchftrollet.blogg.se/2014/october/mossa-till-micke.html#comment

    SvaraRadera
  12. Hej! Tack för jättebra mönster! Här ser du en som jag gjort till min dotter. Länkade såklart till mönstret. Tack för inspiration! http://ninniesodergren.se/vardagligt/att-virka-en-mysse/ / Kram Ninnie

    SvaraRadera
  13. Hejsan och tack för mönster på fina mössor! Det behövs alltid, tänkte höra om nån provat lite tjockare garn med virknål 4.5 och hur blev det? Funderar på göra dessa mössor som en vårvinter/vårmössa för de dagar snön inte riktigt smält bort men det är 10 grader varmt ändå, . :)

    MVH Maria

    SvaraRadera
  14. Har gjort glittriga mössor med liten kant och rosett.

    SvaraRadera
  15. Har en blogg där mina hattar finns på foto. Ebbessons.blogspot.com
    Titel pysellstickavirka. Virkade hattar.

    SvaraRadera
  16. Tack för ett fint mönster! Har använt mig av det i min spiralmössa :)
    http://pysselnabon.blogspot.se/2015/09/mossa-med-spiralmonster-av-smygmaskor.html

    SvaraRadera
  17. Toppen med ett mönster i så många storlekar. Går ju att variera i oändlighet. En variant finns hos mej på http://penslarogarn.blogspot.se.

    SvaraRadera
  18. Det BÄSTA mönstret o beskrivning jag sprungit på. Är amatör o detta är INGA svårigheter att läsa. TACK!!!!

    SvaraRadera
  19. Hej hur många luftmaskor ska jag virka istället för magisk ring? Tack

    SvaraRadera
  20. Hej hur många luftmaskor ska jag virka istället för magisk ring? Tack

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv gjorde jag 5, blev bra! :) http://kreativarebecka.blogspot.fi/2016/08/virkade-ugglemossor.html

      Radera
  21. Hur många maskor ska det vara i stället för magisk ring

    SvaraRadera
  22. tack för ett bra mönster! Virkade nyss mina första mössor, gjorde dem till ugglor :)
    http://kreativarebecka.blogspot.fi/2016/08/virkade-ugglemossor.html

    SvaraRadera
  23. Hej. Jag förstår inte det som står med att man ska byta ut första stolpen i ett varv
    mot lösmaskor och avsluta det varvet med en smygmaska. Ska detta göras på varje varv? Blir ett stort hål för mig...

    SvaraRadera