söndag 7 augusti 2016

Virkad större väska i Home Sweet Home




Virknål: 7 till väskan och 6 till handtagen
Garn: 7 nystan Home Sweet Home ( 2 nyst fg 44 rosa, 1 nyst fg 43 rosa, 1 nyst fg 83 lime, 1 nyst fg 90 turkos, 1 nyst fg 79 ljus turkos, 1 nyst fg 33 ljus gul.
Mått: Botten: Ca 33 x 12 cm, Höjd: Ca 40 cm mätt från mitten av botten upp till kanten.

Tips. Då Home Sweet Home är ett tjockt garn är det lättast att fästa det genom att sära på trådarna i tvinningen och sedan sy dem 2 och två med en stoppnål.
Om du vill ha väskan extra stadig så fodra den med ett fint tyg.

Virka 70 lm med fg 44 rosa och slut till en ring med en sm. Virka 5 varv med fm.
Byt till fg 90 turkos, virka 6 varv fm.
Byt till fg 83 lime, virka 6 varv fm. 
Byt till fg 43 ljusrosa, virka 6 varv fm.
Byt till fg 79 ljusturkos, virka 6 varv fm.
Byt till fg 44 rosa, virka 6 varv fm.
Fäst lösa trådar väl.


Sy ihop botten med fg 44 rosa.
Vänd väskan ut och in, med sömmen i mitten. Mät en 10 cm lång linje över de båda hörnen i botten på väskan och sy små stygn tvärs över hörnen. På detta sätt för väskan en stadigare botten. Fäst lösa trådar väl.





Handtag: med fg 33 ljusgult garn och virknål 6
Virka 4 lm.
V1: (med start i andra lm) Virka 3 fm, vänd
V2-4: 1 lm, 3 fm, vänd
Virka sedan en icord (snodd, klicka här för beskrivning) som är ca 3,5 dm lång, eller så lång du vill ha den.  (Den kommer att töjas något och bli längre vid användning) Avsluta med 4 varv med fm.
Gör ett likadant handtag. Fäst lösa trådar väl.

Sy fast handtagen (med fg rosa 44 och/eller fg 33 ljusgult, ta det du tycker är enklast för att få det snyggt) på mitten av vardera sida, med ca 10 fasta maskor emellan var sida på handtagets fäste.



1 kommentar: